[Aningens OT] Det mörka hotet

Jag vet ju inte om det finns nåt förstås, men jag känner
viss oro för en sak.

Linux är som alla vet starkt beroende av ett bra root-filsystem
att bo på (typ ext2, reiser,XFS).  Anta att nån uppfinner
ett nytt och mycket flottare Unix-filsystem,
(alltså superelegant!) Denna "person" patenterar sitt nya
filsystem, och lägger ut det till salu till högstbjudande.

M$ är sedan tidigare i huvudbry angående Linux som
sakta tar över fler marknadsandelar, och till och
med tar sig in på Windoze-arenan. De har försökt att
stämma Lindows-distributören, men förlorat både det
fallet, och en massa goodwill.

Låt oss tänka att M$ kapitulerar till förmån för Unix,
som de en gång gjorde i samband med Grafiska Gränssnitt.
(och Macintosh)

De köper det nya fina filsystemet av uppfinnaren, och
börjar själva att distribuera egna "o-fria" Unix-varianter
(Linux,BSD, m m), som bor på det dyra superfilsystemet som
alltså sopar mattan med alla de andra filsystemen.

Om nån undrar vad det är för ny typ av filsystem som jag
pratar om, så finns det en lång kravspecifikation på
www.nsa.gov som är ganska omfattande, och som inget av
dagens filsystem är ens i närheten av att klara.

Jag undrar oxå om det inte är nsa-folket som sponsrar
nästa års FAST-konferens på usenix.org , för att hitta
nån stackars collegestudent som de kan skörta upp.
Usenix erkänner själva att de har ekonomiska bekymmer.

Linux utvecklas idag som de flesta kanske känner till,
av många duktiga människor, som fritidssysselsättning.

När så M$ ger ut sina hyper-unixvarianter, så försvinner
antagligen moroten för många av dessa programmerare att
fortsätta sitt arbete, och all vidareutveckling tas
antagligen över av M$.

Har jag nån poäng med denna utläggning, eller är jag ute
och cyklar som vanligt ?

vänligen
/Daniel