Re: swap-partition

* Quoting Roha <roha@telia.com> [16 Aug-02 15:11]:
> - Kan man använda samma swap-partition till flera olika
> linux distributioner som bootar från olika partitioner??.

borde inte vara något problem

> -Kan jag få w2k(NTFS) att använda swapytan??
> Jag provade en gång i tiden att få w98 och RedHat att dela
> på swapytan, men jag fick det aldrig att fungera.

här är ett sätt, lite omständigt, men kanske värt det?

avdela en partition som swap, "nolla" den med dd(1)
formattera som fat/ntfs och lägg NT swappen här.

Se till så swappen knappt används (ska ha kvar så mycket nollställt
utrymme som möjligt)

boota linux, kopiera + komprimera swap-partitionen, typ

# dd if=/dev/hdaX |gzip -9 > swap-part.gz

sen kan du köra mkswap + swapon på den, och lägga dessa kommandona i någon
startupfil.

I ett shutdownscript så lägger du sedan in en uppackning av gzipfilen,
liknande detta

zcat swap-part.gz > /dev/hdaX

.. så när NT bootar så kommer den få sin swap-partition som den vill :)

Tar lite tid att boota om, men det kanske det är värt för att dela swap?

Skulle gissa att det går att göra mkt effektivare, exempelvis genom att
bara skriva dit den data i NT-swappen som inte är nollad, men det
lämnas som övning till läsaren.

Kan NT swappa till en "rå" partition månne?

/Stefan