Re: Telia ADSL och Gnome 2.0

On Thu, Aug 15, 2002 at 05:23:43PM +0200, Paul Cohen wrote:
> Hej!
>
> Jag är en ny Debiananvändare. Var snäll mot mig ;-)

Jag är snäll mot de flesta ;-)

> Jag undrar över hur man konfigurerar Debian för att köra mot Telias ADSL
> tjänst. Jag har läst lite i arkivet för denna mailinglista och sett att
> det verkar fungera finfint. Finns det en bra readme eller howto dokument
> över hur man gör? Linux DSL Howto dokumentet
> (//www.tldp.org/HOWTO/DSL-HOWTO/) verkar innehålla allmän information om
> Linux och (A)DSL. Det innehåller länkar till info om att köra Linux mot
> olika ADSL leverantörer, men tyvärr inget specifikt om Telia ADSL.

Utgår från att du fått ditt nätverkskort att fungera. Har du inte det
får du fråga om det.

Telias ADSL fungerar som vanlig ip. Du får din adress via DHCP.

Lämplig rad i /etc/network/inetfaces kan vara:

iface eth0 inet dhcp

Kan du pinga 10.0.0.1 är du nästan hemma. Logga in på login1.telia.com eller
vad den nu heter (står i telias dokumentation).

Det du vill läsa är generell litteratur om nätverk.

[ .. ]

  /Marcus