Re: Tjäna pengar på OSS (Var: Ny på listan)

On Wed, Aug 14, 2002 at 08:28:56AM +0200, Mikael Bergman wrote:

> Jag håller absolut inte med. Det här är den klassiska diskussionen om
> gratis contra fri. Såvida man inte ger avkall på "friheten" ser jag inga
> problem i att försöka förtjäna sitt levebröd på OSS-produkter - kanske
> till och med bli rik, hemska tanke. Problemet uppstår när man försöker
> komma undan OSS-licenserna genom diverse obskyra finter och _då_ håller
> jag med dig. Vad är den principiella skillnaden på Crux och på t ex
> Mandrake? Båda har vid något tillfälle "tagit något som är gratis" och
> sedan gjort en produkt som man kan tjäna pengar på.

Jag håller med dig, dock så kunde jag inte se någonstans där man på
krux:s hemsida kunde ladda hem distributionen, vilket gör att den
skiljer sig markant från Mandrake. Jag skulle även tro att det är ett
brott mot GPL.

Jag erkänner att jag inte letade ordentligt, så ni får ursäkta mig om
Krux är fritt nerladdningsbart någonstans ifrån.

Mvh,
  //Fredde