Re: SMT160 [Var: Re: Att läsa mätdata på serieport....]

On 11 Aug 2002, Daniel Swärd wrote:

> Borde det inte vara enklare att köra på parallellporten och ha nåt
> interrupt-drivet program som läser av när nåt har ändrats?

Problemet är timing. Om jag har ett program i user space så vet jag inte
när avbrottet egentligen kom jämfört när jag kan hantera det. För de som
inte är insatta i SMT160:s funktion så ger den en fyrkantsvåg med frekvens
runt 1-4 kHz och temperaturen ges av andelen hög/låg del i fyrkantsvågen.

Alltså måste jag time:a andelen hög/låg i fyrkantsvågen. Det sätt jag gör
på nu ger ett ungefärligt mått genom att sampla ett gäng bit:ar ett ganska
stort antal gånger (20000 eller så) mha instruktionen inb_p som garanterat
tar minst en mikrosekund att exekvera (oavsett cpu-hastighet).

Nått avbrottsstyrt i kärnan borde ge ok jitter, men det har jag inte orkat
fixa till, plus att min parallellport brukade vara upptagen av en skrivare
när jag knackade ihop mitt lilla program. Dock önskar jag att jag på ett
enkelt sätt kunde slippa pollandet.

Mvh /Anders
--
http://faldor.mine.nu/~anders/                     +46 (0)8 733 31 46