Re: xdm-config

ons 2002-08-07 klockan 22.55 skrev lasse:

> Som root på burk1 kör jah i ett xterm xhost +
> sedan loggar jag in på burk2 via ssh2 som en vanlig anv , och verifierar att $DISPLAY är satt till burk1:0
> sen försöker jag starta xeyes, men får felmedelandet "Error: Can't open display:burk1"
> xmms samma sak fast texten "** CRITICAL **: Unable to open display"
>
> några tipps?

Kolla att som Fredrik Persson skrev med:
ps axw

att X inte startas med:
 -nolisten tcp

Prova logga in med ssh -X ( d.v.s aktivera XForward)

Kolla även att det står yes filerna i /etc/

ssh_config:
# Host *
ForwardAgent yes
ForwardX11 yes

och
sshd_config:
X11Forwarding yes
X11DisplayOffset 10

Om du ädrar dem, starta om sshd
# /etc/init.d/ssh restart

Du skall nog inte ändra $DISPLAY, för den sätts nog med:
X11DisplayOffset.

xhosts behöver du nog inte använda om du loggar in med ssh.

Hoppas det fungear
lennart (linux-nybörjare)

Jag hade samma problem för en tid sedan.
Fick tipset av Jan Smith på ABC-klubben (www.abc.se)
där jag är medlem.