Re: Nån utvecklare här... Designfels-exempel

Daniel Mose:

> Känner du möjligen till om någon här fn pysslar med att översätta den
> till svenska?

Jag tror inte det, tyvärr.

> Men väljer man i stället att starta upp et skal, eller "rapportera
> ett fel", så kommer man tillbaka till fjärde eller femte steget, när
> programmet återvänder.

Hmmm, intressant. Det har jag aldrig tänkt på. Jag antar att den anser
att man inte vill ställa in tangentbordet om man hoppar över den. Den
försöker gissa vad man vill göra och vad man vill hoppa över, och det
fungerar uppenbarligen inte alltid.

> Det verkar lite på ditt sätt att skriva, som om det släpps nya
> versioner, snarare än kontinuerliga uppdateringar av gamla versioner,
> vilket jag tycker är lite synd i så fall.

Hur menar du? Det nuvarande installationssystemet, boot-floppies, har
en hel del kända brister vilka inte på ett enkelt sätt kan lösas inom
den nuvarande arkitekturen. Därför har man valt att börja om från
början, istället för att med konstgjord andning försöka utöka det.
Boot-floppies har funnits med i flera versioner av Debian nu, så det är
ju inte som om man byter hela systemet i varje version, det är nu man
har nått en gräns där det inte lönar sig att försöka hacka in nya
funktioner i den gamla koden.

Förklaringen ovan är lite svävande, men det är för att jag inte är
direkt inblandad i utvecklingen av installationssystemet, jag bara
översätter det. Jag har dock tidigare följt diskussionerna på
debian-boot-listan. Om du vill läsa mer kan du söka på
"debian-installer" i sändlistearkiven och läsa om det nya systemet, och
förklaringarna varför ett nytt system behövs.

--
\\//
Peter - I do not read or respond to mail with HTML attachments.