Re: Nån utvecklare här... Designfels-exempel

Peter Karlsson wrote:
> Daniel Mose:

> Problemet är att installationsprogrammet är skrivet för att få plats på
> disketter, så då finns det inte plats med så mycket hjälptexter.

Det är rätt enkelt att fixa plugin-möjlighet
i en ramdisk som laddas från floppy till t ex
ett ext2 loopback-filsystem på CD:n faktiskt.

> Meningen är att man skall ha en kopia av installationsmanualen
> tillgänglig medan man installerar, antingen på en annan dator eller på
> papper.

Jag kikade på debian.org efter svensköversatt
installations-manual, men hittade bara engelsk och
dansk. Känner du möjligen till om någon här fn pysslar
med att översätta den till svenska?

Annars skulle jag ev. kunna påbörja det jobbet.
Den finns ju redan på danska, så steget är inte
så stort.

> Tja, det vet jag inte om jag håller med om. De är inte speciellt
> krångligare än andra Linuxinstallationer jag testat. Speciellt inte om
> man har installationsmanualen tillgänglig.

Hm jo jag har kikat lite bakom menyvalen nu, och det finns
ju faktiskt kortare och hyfsade förklaringar där för det
mesta. Jag kanske gick in till såna menyval som normalt
inte förväntas bli valda. ( rapportera ett fel t ex ;) )

> Nej, meningen är att man skall göra installationen steg för steg, när
> du utfört ett steg kommer du till en meny som rekommenderar dig nästa
> steg. Du kan alltid manuellt gå tillbaka och göra om något du gjort
> tidigare, men för att förenkla installationen så försöker den alltid
> välja det mest lämpliga altenativet du skall göra härnäst. Det är en
> bra design, anser jag.

Mja, Det skulle vara en bra design om det fungerade som
du säger. När man bootar upp och menyn visar sig så är
första steget att konfigurera tangentbordet. Men väljer
man i stället att starta upp et skal, eller "rapportera
ett fel", så kommer man tillbaka till fjärde eller femte
steget, när programmet återvänder. Visst går det alltid
att gå tillbaka, men det är dumt (tycker jag) att ha det
så där för en stirrig nykomling. ( alltså vad jag tror att
de flesta nykomlingarna är. )

Vid syslinuxprompten, kan man för övrigt inte alls komma
tillbaka till första-sidan.

> Som tidigare skrivits så skall installationssystemet göras om inför
> nästa version av Debian, men jag rekommenderar ändå att du skickar in
> dina kommentarer till debian-boot också, om inte annat för att undvika
> att man gör om samma "fel" i nästa version. Utan kommentarer så blir
> det ju lätt att man antar att alla tycker saker fungerar perfekt...

Jo jag har nog tänkt så. Det verkar lite på ditt
sätt att skriva, som om det släpps nya versioner,
snarare än kontinuerliga uppdateringar av gamla
versioner, vilket jag tycker är lite synd i så fall.

Jag upplever inte att det är något fel i grunden
med att använda den installationsmodell som finns.
Det är mest vissa justeringar som jag tycker behöver
göras, och jag antar här mer eller mindre att meny-
programmet är ett sammanlänkande shell-skript eller
dylikt.

Tack för kommentarerna, som har fått mig att tänka
till lite.

Vänliga hälsningar
/Daniel