Re: Nån utvecklare här... Designfels-exempel

On Tue, Aug 06, 2002 at 04:57:31PM +0200, Anders Arnholm wrote:
> Inte för att d-i är en förkortning bekant i min värld, men lite tips och

debian-installer, projektet som skall ersätta boot-floopies.

> tankar kan man försöka sprida här. Tyvärr ser det ut som the "Debian
> GNU/*" way bland många är den perfekta och inget saknas den. Så all
> kritik måste kastas. Mycket kritik mot Debian har varit att den är
> outdated, och så har varit falle, nu när man ligger on track kanske det
> skulle vara dags att tänka på varför detta kommit up? Om det finns något
> vettigt i kritiken? I så fall vad kan man ha för tankar på att inte
> hamna där igen?

Japp, Debian GNU/* är perfekt. Punkt. :)

Det ligger något vettigt i kritiken, problemet är att det är lätt att
säga: använd boot-floopies en release till. Men _vem_ skall se till att
boot-floopies fungerar en release till?

Installera kde3, xfree4.2 etc. etc., men vem är det som klagar när
paketen inte är stabila, ty de testades inte korrekt?

> I början vad det inte lika mycket 1.1, 1.2, 1.3 låg med 6 månader mellen
> varandra. 2.0, 2.1 och 2.2 (Potato) men i alla fall minst en gång per
> år. Sedan tog Woody en massa oxtra tid att pfå klar. Så det vore bra om
> man inte fråbn början satte för höga mål framåt. Det vore bra om näste
> debian var ute senast i början mitten av nästa år. Men det kommer nog
> inte att ske, det blir mycket mycket senare.

Glöm inte den explosionsartade utvecklingen när det gäller antalet paket
som är inkluderade i woody gentemot potato.

Att sätta rimliga mål är ett steg i rätt riktning, givetvis, dock tycks inte
boot-floopies för sarge vara ett sådant.