Re: nätverksproblem vid reboot debian -> windows vice versa

On Mon, 5 Aug 2002, Cenk wrote:

> Jag testade med att frigöra ipadressen i windows med winipcfg, och då
> funkade konfigurering av eth0 utan problem i linux. Men att frigöra
> ip-adress i linux var knepigt, nej jag lyckades inte göra det..;)
> dhclient verkar inte erbjuda något sådant val. Red Hats pump verkar däremot
> kunna göra det med kommandot "pump -r -i eth0", men det funkade naturligtvis
> inte för mig.

Jag brukar göra det genom att (som root) skriva /sbin/ifdown eth0 samt
därefter skriva /sbin/ifup eth0. Då tror jag att jag lämnat tillbaka min
förra ip och bett om att få den igen. Snacka om att den var till låns
alltså - man måste tom "lämna tillbaka den" lite då och då ;).

> Så jag försökte istället ändra min ip-adress i linux till densamma som i
> windows. Det stod i manualen att dhclient kollar i filen
> "/var/lib/dhcp/dhclient.leases" efter senast fungerande konfiguration.

Tack för tipset.

--
Regards,

Tommy - http://www.geocities.com/todu5811/autosignature?136