Re: nätverksproblem vid reboot debian -> windows vice versa

Tjaa, det ordnade sig i alla fall.

Det verkar vara ungefär som ni påpekade, man får ingen ny ip-adress på
ungerfär en kvart. Jag kollade de båda ip-adresserna i windows och linux, de
var inte samma.

Jag testade med att frigöra ipadressen i windows med winipcfg, och då
funkade konfigurering av eth0 utan problem i linux. Men att frigöra
ip-adress i linux var knepigt, nej jag lyckades inte göra det..;)
dhclient verkar inte erbjuda något sådant val. Red Hats pump verkar däremot
kunna göra det med kommandot "pump -r -i eth0", men det funkade naturligtvis
inte för mig.

Så jag försökte istället ändra min ip-adress i linux till densamma som i
windows. Det stod i manualen att dhclient kollar i filen
"/var/lib/dhcp/dhclient.leases" efter senast fungerande konfiguration.

Så jag chansade med att ändra alla ip-adresser i dhclient.leases till den
jag tilldelades i windows. Efter att stänga av och starta upp linux igen
efter 15 min fungerade konfigureringen av eth0, och till min överaskning
hade jag samma ip som i windows då. Jag bootade om till windows och jag var
online direkt!!

Dessvärre måste jag fortfarande frigöra ip-adressen vid boot win -> linux,
men det är väl bättre än att vänta en kvart:)