Re: nätverksproblem vid reboot debian -> windows vice versa

On Sun, 4 Aug 2002, Cenk wrote:

>  Jag har ett underligt problem med min internetanslutning. en fungerar utan
> problem egentligen, men när jag försöker boota om till indows ME så dröjer
> det en kvart ungerfär innan man kan komma online.
>
>  Detsamma inträffar då man försöker boota om från windows till debian.
> Telias
> s k support hade inte mycket nyttigt att säga om detta.
>
> Nån som har nån aning om vad som orsakar detta??

Jag har hjälpt en bekant confa två datorers inet via en hub som i sin tur
var kopplad till telia comhem. Det jag upptäckte var följande:

1. Telia ger endast en dynamisk ip åt gången. Alltså kunde han endast ha
en av datorerna kopplad till inet samtidigt[*1].
2. När jag körde en ipconfig /release på dator #1 och en ipconfig /renew
på dator #2 tog det ca en kvart innan dator #2 fick en dynamisk, publik,
ip.

Jag vet inte varför Telia gjort så det ska ta en kvart att förnya en ip.
De kanske inte vet om att de har det confat så. Men så var det iaf för ca
ett år sedan hemma hos min bekant.

Jag tror att du råkar ut för samma sak.

Det verkar (jag spekulerar nu) att när en dator ber om en dynamiskt publik
ip via dhcp så ber den om den ipadress den fått sist den frågade. Jag
använder chello och märkte att när jag bootade windows så fick jag alltid
samma ip. Varje gång jag stoppade i min linux-hd så fick jag en annan. Så
det var alltid två specifika ip-adresser jag alltid fick.

Varför nämnde jag denna spekulation? Jo, för att du kanske får för dig att
testa köra:

ipconfig /release
ipconfig /renew

och att det funkar inom några sekunder.
Sen skulle du kunna dra (den felaktiga, förutsatt att min
spekulation stämmer) slutsatsen att det inte är samma problem du råkar ut
för, som min bekanta råkade ut för.

För när du kör dessa kommandon från samma windows-installation så får du
samma ip. Då (kanske) det går så fort som det ska. Men när du ber om en
annan ip än den du nyss fått så tar det en kvart.

--
Regards,

Tommy - http://www.geocities.com/todu5811/autosignature?131