Re: Nån utvecklare här... Designfels-exempel

sön 2002-08-04 klockan 12.42 skrev Daniel Mose:
> Flera frågar efter vad det är för fel jag hittat:
> Jag tar upp några saker här nedan.

Bra, det skadar aldrig att diskutera :) Jag är själv mkt intresserad av
att förbättra installationssystemet för Debian så det blir lättare att
använda för nybörjare.

> Jag har skrivit en "dagboks-roman" ( inte här ) om mina
> konstiga erfarenheter hittills. Jag väntar mig att hitta
> flera fel, och tror att jag hittills bara skummat på ytan,
> eftersom jag ännu inte ens påbörjat provinstallationsserier.

Inte här? Var finns den då?

> Jag behöver ingen hjälp med att klura ut eller lösa nåt
> av nedanstående. Jag är rätt härdad sedan jag installerat
> RedHat och Slack, så jag klarar mig fint personligen.

;)

> Detta är en summarisk sammanfattning. Dessa fel
> betraktar jag som allvarliga, och onödiga, eftersom
> de kan fixas relativt enkelt:
>
> 1.  O-överskådlig installation. -Designfel.
>
>     1.1 Djup Labyrint av kataloger möter en när man
> 	monterar skivorna. Obegriplig sortering av paket
> 	Var finns installationsmanualen?
> 	Readme-fil felaktig

Jag kikar på en woodyskiva just nu, och ser README.txt, README.html osv.
Vad är det som är fel i dem? Katalogstrukturen spelar väl ingen roll, så
länge README pekar på sakerna man ska läsa? Nybörjare börjar väl inte
leta efter individuella paket det första de gör, så vad spelar det för
roll hur de är "sorterade"?

>     1.2 Boot sker ej från skiva 1 så som uttrycks
> 	i README-fil på denna skiva.

Va? Jag bootar alltid utan problem från skiva 1. Vad menar du?

>     1.3 Välkomstskärmar och hjälp:
> 	1.3.1 	saknas till installationsmenyerna.
> 		Vill ha skärm som detaljerat beskriver
> 		Installationsförloppet,	och vad respektive
> 		CD-skiva har för specialfunktion i
> 		installationen
> 	1.3.2  	Syslinuxhjälp hänvisar till installations-
> 		manual/FAQ på
> 		http://www.nånstans.väldigt.långt.b.ort
> 		när manualerna finns på CD.

De här kan jag inte kommentera eftersom jag inte gjort någon "vanlig"
installation av Debian på länge.

>     1.4 Svårgripbara menyval i installationsmenyn.
> 	en provapå-snubbe avskräcks.

T.ex.? Vad borde det stå istället? Om jag minns rätt så stegas man
igenom installationen på ett wizard-liknande sätt med ett rekommenderat
nästa steg hela tiden...

>     1.5 Menyvalet "Rapportera ett fel." =-/

Vad är det med det? Det är väl smidigt att det går att rapportera ett
fel direkt om man hittar ett?

>     1.6	Hjälp saknas helt, som skulle kunna förklara
> 	svårgripbara val enl ovan.

Jag vet inte hur mycket det står i installationsmanualen om det, men det
vore ju bra om det fanns "online"-hjälp i installationsprogrammet.

>     1.7 Installationsmenyerna tar en inte tillbaka till
> 	där man var när	man valde funktion. (syslinux med)

Va? Det här förstår jag inte...

>     1.8 Irrelevanta rekommendationer utan ingående förklaring.
> 	när man gör menyval.Trovärdigheten till dessa rekommen
> 	dationer sänks av de många fel som jag hittat.

Inte det här heller, vad är det för rekommendationer som görs? Är det
nytt för woody?

>     1.9	Kommentarerna ovan vänder sig till helt uppenbart till
> 	linux-nykomlingar, samtidigt som installationen i sig
> 	kräver betydligt större förkunskaper om hur linux
> 	fungerar.	- korkat tycker jag.

Å andra sidan är ju målsättningen att nybörjare ska kunna installera det
så det är ju ett steg i rätt riktning, eller hur?

> 	En mer ödmjuk attityd i kommentarerna gentemot den nya
> 	användaren skadar inte heller. Detta är dock ett mer
> 	allmänt förekommande linux-problem.

Det här förstår jag inte, men jag kanske är mer hårdhudad än andra när
det gäller att interagera med program.

> 2.  Tekniska fel hittills:

De här kan jag inte kommentera heller, då jag inte vet något om den
tekniska biten av boot-floppies.

Nu när jag tänker efter hade det nog varit vettigt att flytta den här
diskussionen till debian-boot istället. Jaja. :)

Martin