Re: Vad är ett operativsystem? (var: Re: shellscript)

Lite överflödigt kanske nu när debatten har gått varm ett tag, men i
alla fall.
Som en fotnot om huruvida det räcker med kerneln för att definiera ett
OS:

För en tid sedan var det en artikel på slashdot
(http://slashdot.org/article.pl?sid=02/02/08/1624217&mode=thread&tid=172) som handlade om hur man kunde få bättre säkerhet på sin linux-brandvägg genom att köra den i runlevel 0. Detta skulle man tydligen kunde få till genom att göra några ändringar i init-scripten, så att kerneln och det den behövde för att agera brandvägg låg kvar i minnet och fortsatte med sitt jobb. Alla processer var avstängda, alla diskar unmountade etc.

Så även om GNU-grejorna är rätt nödvändiga (iaf i dagsläget, och jag
misstänker att det inte finns någon större drivkraft att skapa några
alternativ) för det vi vanligtvis har våra pc:ar till så är inte Linux
helt avhängigt deras existens.

Jag kallar för övrigt mitt operativsystem för "Linux" när jag pratar och
"GNU/Linux" eller "Debian GNU/Linux" när jag skriver. Jag bryr mig inte
särskilt om vad andra använder, men jag har en full förståelse för att
GNU-utvecklarna känner sig lite försmådda vid sidan om den media-hajp
som funnits runt Linux. Men det får de tåla så länge hurd 1.0 bara
framstår som en seglivad myt, om dess existens överhuvudtaget är känd,
för de stora massorna. Efter att den väl släppts misstänker jag att
debatten kommer att klinga av rätt rejält.

/Oskar