Hårdisksproblem

Jag har ett konstigt problem med hårddisken (Samsung) på min mammas
Fujitsu-dator. När jag kör GNU/Linux och hårddisken används lite extra
mycket, typ vid fsck, update-db, osv. verkar det som om datorn förlorar
kontakten med hårddisken i några sekunder och sedan återfår den. Då får
jag detta felmeddelande:

"hda: irq timeout: status 0xdb0 {Busy}
ide0: reset: success"

Sen kan denna procedur upprepas med korta mellanrum. Det lustiga är att
jag inte har samma problem i Windows 98, då händer det bara ibland att
datorn verkar förlora kontakten med hårddisken.

Kan det ha något med LBA att göra, eller är jag helt ute och cyklar?
Hårddisken är typ 4 GB liten.

Carl

--
blenda@linux.nu