Re: Läsa fil -> köra program.

Tommy Dugandzic:

> Finns det något sätt att göra detta på?

Du har redan fått svar, men för framtida frågor rekommenderar jag att
du läser hjälpen. Svaret på din fråga står på den sida du får upp när
du ber om hjälp (Ctrl-G) om signaturfilsinställningen...

> Men "ln" verkar inte kunna länka till url:er. Eller kan man det? Om
> nej; med ngt annat kommando?

ln skapar symboliska länkar till lokala filer på ditt system, det finns
inget program, mig veterligt, som låter dig länka mot externa resurser,
t.ex URL:er. Du skulle i så fall behöva hitta något filsystem som på
något sätt monterar en webbplats i ditt filsystem. Det tror jag inte
finns.

> där "12345" är serienumret på mitt utgående mail.

Se upp med e-postfilter, bara. Det där är en vanlig spammarteknik
(eftersom det kan användas för att bekräfta vilka e-postadresser som är
aktiva), så URLer med serienummer brukar kunna plockas upp i
spamfilter.

> Jag skulle även ha nytta av denna möjlighet i andra sammanhang, exv skapa
> filen ~/kärleksbrev.txt som skickar mig ett mail varje gång någon öppnar
> filen för läsning. Då får jag på ett indirekt sätt reda på att någon har
> hackat root på min burk.

Nu förstår jag inte alls vad det är du försöker göra?

--
\\//
Peter - I do not read or respond to mail with HTML attachments.