Re: shellscript

Jag har en fråga angående nedan:

MG: What about Linux?
RS: There is no operating system called Linux. The OS called Linux is GNU.
Linux is a program--a kernel. A kernel is one part of an OS, the lowest
level program in the OS that keeps track of other programs running and
apportions memory, and processor time among them. Inside Windows there is
a kernel somewhere.

Om jag använder "RedHat"; heter operativsystemet då "GNU"? Vad är det som
döper ett OS till GNU? GNU är väl bara ett samlingsnamn på projekt drivna
av FSF och vars kod är GPL:ad?

OS och distribution är väl helt synonyma i detta fall? Hur svarar man
korrekt på frågan om vilket OS man kör? Ska jag svara:

"Jag använder GNU/Linux/Debian" i ett och samma andetag?

Eller det kanske är bättre att jag svarar Debian. Eller jag svarar enligt
ovan först. Om de svarar "va?" så säger jag: "Ok, Debian då.". Om de
svarar "va?" igen så säger jag "Ok, Linux då.". Eller så förklarar jag
alltihopa till alla och blir lämnad att prata med mig själv igen..

--
Regards,

Tommy - http://www.geocities.com/todu5811/autosignature