Re: Vart hittar man full CD distro av Woody (smauland) ?

Peter Mathiasson wrote:

> När du gör en apt-get install så läser den in alla paketet från samma
> skiva i taget. Alltså, du behöver max byta skiva 6 gånger per apt-get
> install.

Fast jag vill väl ändå inte inte ha in "ALLA" paketena på varje skiva.
Inte vidare kul säkerhets-policy heller.

> Du skulle ju kunna dumpa över allt från CD skivorna till hårddisken och
> använda det som en lokal mirror om du har diskplats.

Ähum Jag kanske  ska investera i en ny hdd...om jag ska hålla på med
15 CD skivor och utveckling ...mm.

Följdfråga: Ang apt-get versus redhats / slackware installations-bök ?

( Jag antar att jag här avslöjar min totala okunskap om apt-get =)
Vet inte riktigt om apt-get vill vara partitionsverktyg oxå? )

Jag tillämpar alltid en trestegs-resque-princip  på alla mina hdd-install
ationer. Jag har desvärre "märkt" att jag behöver ha det så för att kunna
jobba någorlunda säkert och slippa ideliga ominstallationer/om-konfigureringar.

Problemet har tidigare  varit för mig att vare sig  Redhats installationer
eller slackware för den delen i normal-läget tar hänsyn till till såna små
önskemål från min sida. De kör in allting på nytt, partitionerar och forma-
tterar bort mina gamla räddning-spartitioner, ibland utan att ens fråga..

Dvs: om man inte råkar vara "expert" på just deras installationsprogram, så att
man kan alla customized install inställningarna och vet vad de egentligen gör
fastän de egentligen säger att de ska göra nåt helt annat, osv =-!

Är det nån som hänger med i vad jag menar. Det kanske var ett tag sedan ni
gjorde er första apt-get installation, så att ni kanske "kryssar för rätt" val
eller väljer rätt kommandoradsväxlar utan att ens behöva tänka längre?

När jag gjorde min första redhat installaton hade jag t o m en bok där allting
stod uppskrivet steg för steg. fast det gick ändå inte speciellt bra.

Beter sig apt-get någorlunda hänsynsfullt mot mina gamla installationer som
default ?

Så här brukar jag vilja ha det på en höft:

( Tänkte att jag skulle slippa göra provinstallation på provinstallation,
som jag gjorde med slack och redhat i början... =( )

/dev/hda
1: 15MB Dos-installation med bzimage, rootfs.img och loadlin.exe
2: /boot
3: 50-100 MB lättjobbad Resque-my-linux-partition, (inkl system-manualer+info)
(ro, noexec)
5: / Huvudinstallation. (T ex valda paket av debian.)
6: swap
(/dev/hdb -> /mnt/cdrom)
/dev/hdc
1: ej monterad bz2-packade backupper av /boot + /huvudinstallation
2: /usr/local med symboliskt länkade kataloger till /home
3: kopia av /dev/hda3, ej mont.
4: symbol-länkad systemdokumentation, /var/spool, web-downloads, src, isos, m.m.
(noexec)

/vänliga hälsningar Daniel.