procmail och Maildir

Hejsan,

har funderingar på att byta från mbox- till Maildirformat på min
mailserver, och håller på att slita mitt hår när det gäller procmail.

Enligt dokumentationen (/usr/share/doc/procmail/README.Maildir), skall
det bara vara att lägga till '/' för att använda Maildir i stället för
mbox. Det skall inkludera att skapa Maildirstruktur för mappar om de
inte finns ...

Nåväl, när jag labbar m.h.a. 'cat mbox | formail -s procmail', och det
fungerar så länge jag anänvder mbox-filer, men så fort jag slår över
till Maildir spårar det ur (jag måste avbryta med ^C). Vad jag har
lyckats komma fram till skapar inte procmail Maildir-strukturen,
utan förväntar sig att den redan finns. Felmeddelandet som ges är:

procmail: Terminating prematurely whilst waiting for lockfile "Debianlists/.lock"

Har någon erfarenhet av detta?

.procmailrc för mbox (fungerar):
--8<--
MAILDIR=$HOME/Mail
LOGFILE=$HOME/logs/procmail.log

:0:
* ^(To|From|Cc|Reply-To|Resent-From).*debian.org
Debianlists
-->8--

.procmailrc för Maildir (fungerar ej, enbart '/' är skillnaden):
[...]

$HOME/Mail existerar och är en tom katalog. (Det är inte på min
mailserver, utan på en arbetssation för säkerhets skull.)

mvh
| Johan Björklund <the@whero.net> http://whero.net/         |
|  PGP = 813B 014F C0FA B56C FA70  31DC 1C11 3A20 B02B C881 |