Re: Debian som router

On Mon, 15 Jul 2002 13:28:42 +0200
Fredrik Persson <frepe360@student.liu.se> wrote:

> router för att dela min

> bra tips (/guide)
> lite om nätverk)
>
> Jag använde det här:
>
> http://www.pointman.org/
>
> Pmfirewall finns (vad jag vet) inte i Debianarkivet,
> men det är bra ändå. Det är en samling scripts som
> hjälper dig att sätta upp brandväggsreglerna rätt.
>
> Väldigt användbart. Jag slet mitt hår över IPChains
> HowTo-n innan jag hittade det här.

Det de flesta syftar på när dom svarar på ditt inlägg är
IP-masquerading, det finns en HOWTO i /usr/doc/HOWTO ifall du nu har dem
installerade. Om du använder 2.4 kärnan så heter verktyget iptables
(2.0 = ipfwadm, 2.2 = ipchains). Men med tanke på din hårdvara så är det
förmodligen inte den kärnan du tänkt använda dig utav. Det du bör ha i
åtanke innan du sätter igång och installerar paketen är att det kan vara
svårt att få en del tjänster routade. WWW, IRC, FTP, MAIL stöds direkt
av 2.4 kärnan (möjligen tidigare versioner också).
Har du tänkt att spela online eller använda dig utav fildelningsprogram
på datorer innanför routern. Så kan det vara lite svårare att få igång
dessa om du nu lyckas överhuvudtaget (använder ofta många olika portar).

Nu kanske du har fått en lite bättre koll på det här med
masquerading(gateway) eller NAPT som det också kallas. Använder mig
själv utav 2.4 kärnan och det fungerar alldeles utmärkt med min lite för
långsamma modem uppkoppling.

Detta är ingen som helst uttömmande redogörelse för hur det fungerar
bara korta direktiv som kan vara bra att veta. Ifall du nu blir nyfiken
så rekommenderar jag ändå att du läser HOWTO:n trots ovanstående
varning, om inte annat så att du vet hur du ska kompilera din kärna.

Har inte prövat Pmfirewall och vet inte hur det fungerar men det låter
som ett enkelt script som sköter om filen som styr reglerna för din
IP-masquerading. Är då också beroende av att du har stöd i din kärna och
tillhörande program installerade.

/Andreas