Konfigurera Telia ADSL i Debian

Hej!

Jag är helt ny på Linux och gör mitt bästa för att få ett fungerande system... :)
Jag kör fn windows 2000 och är ganska hemmastadd där, men tänkte som sagt bredda mig lite och köra även Linux.

Problem 1: Internetuppkoppling.
Jag har fn Telia ADSL och i win så använder jag mig av LF Connection Keeper för att hålla sessionen vid liv. Jag har laddat ner Linuxversionen och installerat, men detta räcker inte till... Får felmeddelandet att uppkoppling misslyckades.
ifconfig visar både eth0 samt local UP RUNNING mm.
Vad göra?

Problem 2: X
När jag i X86-config (eller vad det nu heter... Sitter ju i windows fn... :) skall ställa in upplösning och färger och sådant, så får jag bara felmeddelanden... Misstänker att detta beror på att det inte finns drivrutiner för mitt grafikkort (NVidia) installerade. Under installationen vid autoprobning fick jag meddelandet att mitt grafikkort var okänt.
Läste nånstans att kommandot apt-get install nvidia-kernel-src nvidia-glx-src kommer att lösa detta problemet automagiskt. :)
Nån som kan kommentera detta i förhand? Jag har av uppenbara skäl inte kunnat prova ännu...

mvh
-Mats