SV: IP-tunnel

www.freeswan.org kan du kolla på...
inte busenkelt att sätta upp.. men det duger...

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Kalle Hasselstrom [mailto:kha@treskal.com]För Kalle Hasselström
Skickat: den 27 maj 2002 22:56
Till: debian-user-swedish@lists.debian.org
Ämne: IP-tunnel

Jag har en kompis med en egen Debianburk som sitter bakom en henskt
elak brandvägg. Han får inte ens en publik IP-adress, vilket innebär
att han kan ringa ut, men ingen kan ringa in till honom.

Vi försökte överföra varandras röster i realtid för att kunna prata,
men vi kunde inte hitta nåt enda telefonprogram som inte använde UDP,
och jag kan inte ens skicka såna paket åt rätt håll eftersom han inte
har nån publik adress. Det slutade med att vi gjorde varsin pipe med
brec, oggenc och nc i den sändande änden och nc och ogg123 i den
mottagande. Han fick ringa upp mig för att starta båda
TCP-kopplingarna, naturligtvis. Det hela fungerade jättebra, bortsett
från att fördröjningen var typ 20 sekunder, ungefär som att prata med
någon som befinner sig hyfsat långt ute i rymden.

Finns det något bra sätt att tunnla UDP? Jag ser framför mig nån smart
mojäng som ger oss varsin ny ethX som bara existerar i mjukvara, och
som sitter ihop med en TCP-koppling, så att det för alla program som
använder dessa interface ser ut som att datorerna är ihopkopplade
direkt med en sladd. Finns det nåt sånt, eller nåt som kan duga lika
bra?

--
Kalle Hasselström, kalle@treskal.com
           www.treskal.com