Re: cdrecord problem

On Thu, 23 May 2002, Roha wrote:

> När jag försöker använda cdrecord får jag svaret
> - Cannot open SCSI driver.
> Jag har philips cdrw800 brännare och inga SCSI enheter.

Nu har jag inte samma brännare, utan en plextor, men även det är
en ide-brännare så jag tror du ska göra ungefär likadant.

För det första så behövde jag inte bygga om kärnan, modulerna som
behövs heter ide-scsi och sg och finns färdigbyggda i debians
standardkernel, ivarjefall i 2.4-paketen.

Sedan finns det en alldeles utmärkt howto och med hjälp av den
fick jag igång min brännare på första försöket.
http://www.tldp.org/HOWTO/CD-Writing-HOWTO.html

Om jag minns rätt gör du i princip såhär:

1. ta reda på vilken ide-enhet som är din cdbrännare (på min
   burk är det /dev/hdc men det är förstås olika)

2. stoppa in modulerna ide-scsi och sg i /etc/modules så att de
   alltid laddas av kärnan vid uppstart.

3. tala om för kärnan (i /etc/lilo.conf) var din scsiläsare
   finns och att den ska emulera scsi för den ide-enheten
   genom att stoppa in en rad som ser ut ungefär såhär:
   append="hdc=ide-scsi max_scsi_luns=1"
   (som du ser refererar den till /dev/hdc)

4. boota om. (Tyvärr tror jag inte att uptime kan räddas ;-)

5. Nu bör cdrecord hitta din cdbrännare med kommandot:
   cdrecord -scanbus.

6. xcdroast är ett trevligt grafiskt gränssnitt med lagom mycket
   automagi för bekväm cdbränning.

Nu är vi ju ute och tassar på hårdvarumarker så mitt råd är att du
inte litar enbart på mitt minne utan kontrollerar att det stämmer
med CD-Writing-HOWTOn också.

HTH, HAND /  =)
--
Fredrik Jonson