apt-get install --> proxyfel

Hej. Jag vet egentligen inte hur detta fungerar men det lär väl visa sig om jag får några
svar.

Jag är väl att betrakta som nybörjare på Linux trots att jag hållit på med datorer i övrigt rätt
mycket.

Nåja min fråga är:

Jag försöker installera jed med: apt-get install jed
Men det är nån proxyinställning som jag inte hittar. Burken jag sitter med har installerats av
ett annat företag och det är deras nätverksinställningar med mera som är inlagda. Jag har
exvis lyckats pilla in våran DNS genom att ändra i filen /etc/resolve.conf Jag har dessutom
satt upp eth0 och eth1 att passa för vårt nätverk genom att ändra i /etc/network/interfaces
så jag har kontakt med internet och så.

Vi kör ip-rymd 10.0.0.1-10.0.0.254 och företaget som installerade burken hade 192.168.x.x
och det är alltså nåt fel jag får när jag kör apt-get install om att det är nåt med proxy och
den adressen som dom har på sin firma där burken installerades.

Jag fick hjälp av en fd kollega med den första burken av två, men nu har jag lyckats
glömma bort namnet på den filen han gick in i och fixade till detta.

Tacksam för hjälp

/Peterh