Re: Fildelning

Jag har en bunt filer som jag vill dela med några användare hemma så min
fundering är vad ska jag köra? Samba fungerar inte tillfredställande
funder nu på NFS eller coda eller någon annan. Vad anser ni är det
bästa?
Eftersom du ska köra XP så kommer file permissions ändå inte komma till användning så jag förstår inte varför inte Samba skulle duga? NFS har förutom ägandeskap och andra unixfilsystemslullull mest bara problem med säkerhet o.dyl? Coda har jag tittat på själv (längesedan...) men det är väl också UDP-baserat och portmappat har jag för mig, men jag kan ha fel. Jag undviker iaf UDP-saker så långt det är möjligt och portmapper har jag bojkottat.

Om du inte vill köra riktigt obskyra saker såsom ftpfs eller liknande så skulle jag nog rekommendera dig att titta på Samba en gång till. Fast det är klart, ska du köra lokalt så duger väl kanske NFS bra. Kan XP mappa NFS vanilj eller måste man fortfarande lägga på en klient?

Hälsningar Martin, en åsiktsmaskin