Re: svensk avstavning i LaTeX

On Tue, May 14, 2002 at 22:29:35 +0200, Kalle Hasselström wrote:
> Jag använder följande rad i mina .tex-filer om jag skriver på svenska:
>
> \usepackage[swedish]{babel}
<klipp>
> Package babel Warning: No hyphenation patterns were loaded for
> (babel)                the language `Swedish'
> (babel)                I will use the patterns loaded for \language=0 instead.
>
> Är det något speciellt Debianpaket man måste ha för att få nån fil som
> den letar efter (och inte hittar), eller vad?

Hejsan!

Ta en titt i /etc/texmf/language.dat:
% The following languages are disabled by default. Uncomment, what you need.
%swedish sehyph.tex

Byt till
swedish sehyph.tex
så ska det fungera (eventuellt behöver man också köra texconfig eller
liknande innan tex känns vid ändringen, men det var ett tag sen jag
ändrade mina inställningar).

  /Finn L

--
Finn Lindgren, email: finn@maths.lth.se, phone: +46 46 2229837