svensk avstavning i LaTeX

Jag använder följande rad i mina .tex-filer om jag skriver på svenska:

\usepackage[swedish]{babel}

Det gör att diverse saker blir på svenska (t.ex. "Figur 1" istället
för "Figure 1"), och säkert en massa annat också som jag inte känner
till. (Om nån är på förklararhumör ... :-)

Men. En sak som ska hända är att avstavningsregler specifika för
svenska ska användas. Det verkar inte som att det blir så, för när jag
kör

$ latex minfil.tex

så skriver den bland annat det här:

Package babel Warning: No hyphenation patterns were loaded for
(babel)                the language `Swedish'
(babel)                I will use the patterns loaded for \language=0 instead.

Är det något speciellt Debianpaket man måste ha för att få nån fil som
den letar efter (och inte hittar), eller vad?

(Jag kan inte verifiera att avstavningen inte fungerar i alla fall,
eftersom en del ord faktiskt blir avstavade. Men inte många; kanske
får den så stora mellanrum att den bestämmer sig för att avstava trots
att den inte vet hur?)

--
Kalle Hasselström, kalle@treskal.com
           www.treskal.com