Re: något skumt är på gång med mitt fs

On Tue, 23 Apr 2002 14:07:16 +0200 Stefan Alfredsson <stefan@alfredsson.org> wrote:

> dmesg kanske avslöjar om fs-drivern har problem med något.
> en tvingad fsck vore nog inte så dumt att köra heller.

Det verkar vara problem med själva hårddisken, och jag upptäkte att den monterades som ro vid fel. Efter lite pul i fstab så gick det att apt-get:a igen, även om det inte gick att läsa från ett block en gång.

Hur tvingar jag fram en fsck? tune2fs -c 1 /dev/hda1 fungerade inte sist jag provade.

Sylpheed krånglar fortfarande så det verkar vara något för Hiro att hjälpa mig med.

> mvh,
>  Stefan
>

> --

  mattias östergren  | /"\
   compsci student   | \ /  ASCII Ribbon Campaign
    gävle, sweden    |  X     No HTML in e-mail
 http://spikboll.net | / \