Re: adsl inställningar i debian installation

* Quoting Karolina Lindqvist <pgd-karolinali@algonet.se> [19 Mar-02 09:12]:
> Jag kommer snart att begåvas med telenordia ADSL. Är det någon som vet hur
> man får det att fungera på linux?

dom kör PPP-over-ethernet, så du får börja med att köra
apt-get install pppoe

Här står det också endel om PPPoE
http://www.panix.com/~dfoster/prog/linux/pppoe.html
http://www.suse.de/~bk/PPPoE-project.html

> Ett annat problem är att jag har ett nätverkskort i min dator, som jag
> använder för vissa saker ibland. Måste jag skaffa mig ett nätverkskort till
> nu? Eller går det att sätta en hub och bara sätta ADSL-modemet på en av
> portarna?

som jag förstått det så finns det två varianter; ett där du får ett
internt ADSL modem, och ett externt där du pluggar i en ethernetkabel.

> Ett nätverkskort till är väl ok, men jag har extrem slot-brist och vill
> hellre använda den slotten till något annat än att fylla upp alla slottar med
> nätverkskort.

har du bara två slots? :) isf har du verkligen extrem slotbrist.

Ur ett ethernet-perspektiv är det ingen skillnad på om du sätter
en crossoverkabel mellan utrustningarna eller går över en hub.

Vill du sätta in fler maskiner i hub'en kan du sätta din linuxbox
som gateway med NAT/masquerading, så kan flera personer dela
på uppkopplingen.

--
Stefan