ip-masq + proxy i samma låda?

Hej!

Jag funderar på att sätta upp en linux-baserad internet-gateway till min
ADSL-uppkoppling. Jag använder ganska flitigt ICQ, och det vill jag gäna
göra i fortsättningen. Tyvärr stöds inte icq-protokollet (och ej heller
Real Audio med mera, vad jag förstått) av 2.4.x-kernel-seriens
ipmasq-funktioner, och icq-protokollet har sedan 2.2.x-seriens tillkomst
skrivit om mer eller mindre från grunden varför inte heller det är ett
alternativ. Istället funderar jag på om det skulle gå att använda både
proxy och ip-masquerade på gateway:en, så att man helt enkelt skulle
kunna konfigurera ICQ med proxyinställningar, utan att för den skull
behöva använda proxy för all trafik till/från internet.

Finns det några uppenbara problem med den här approachen? Finns det rent
av någon som gjort något liknande? Är det något speciellt jag ska tänka
på? Har någon en bättre lösning? (Jag vill helst inte konfigurera
systemet enbart som proxy, av bekvämlighetsskäl framförallt, och för att
kunna använda även applikationer som inte har stöd för proxy)

(Eller är det bara att tuta och köra?)

					/Oskar