Re: chown och fat?

On Feb 23 19:14, Niklas Höglund wrote:

> Annars kan du ändra så att alla användare får skriva till den. Då
> Windows inte använder behörigheter ser jag inget större problem med
> att tillåta alla full behörighet på Windows-partitionen (om man inte
> tillåter ingående ftp el. dyl.), så jag har satt följande behörighet
> på /c:
>
> drwxrwxrwx   32 root     root         8.0k  1 jan  1970 /c
>
> Jag tror att man måste ange lämpliga flaggor till mount för att den
> ska följa detta. I min /etc/fstab finns följande:
>
> /dev/hda1       /c      vfat    defaults,check=relaxed,umask=000 0 2

Ett annat sätt är ju att mounta dem som den användare som du normalt kör
som under linux. Detta gör du med:

/dev/hda1       /win           ntfs defaults,uid=1000,gid=1000,umask=022  0 0

där uid och gid är de du får upp när du skriver 'id' i en terminal.

Annars finns det ext2 drivrutiner för NT4 och win2000 som man kan använda
för att läsa och skriva till ext2 i windows. Man får ext2 partitionen som
en ny drive i windows. Om du är intresserad gör en sökning på Ext2 0.05,
ext2ifs eller Ext2FS.

--
* John Ericson john@john.pp.se
* ICQ: 7325429 JID: high@jabber.org