Re: chown och fat?

On Sat, Feb 23, 2002 at 06:54:47PM +0100, Mikael Åkersund wrote:

> Du kan bara ändra ägare på en hel fat32-partition, via mount.

Annars kan du ändra så att alla användare får skriva till den. Då
Windows inte använder behörigheter ser jag inget större problem med
att tillåta alla full behörighet på Windows-partitionen (om man inte
tillåter ingående ftp el. dyl.), så jag har satt följande behörighet
på /c:

drwxrwxrwx   32 root     root         8.0k  1 jan  1970 /c

Jag tror att man måste ange lämpliga flaggor till mount för att den
ska följa detta. I min /etc/fstab finns följande:

/dev/hda1       /c      vfat    defaults,check=relaxed,umask=000 0 2

Nu när jag kollar efter ser jag att om jag avmonterar /c så har den
bara behörigheterna drwxr-xr-x så det kanske räcker med
monteringsflaggorna.

--
                                                Niklas