Re: Modemlampor ( var PPP Dialer app. )

"Pelle Nilsson" <pellenilsson@fastmail.fm> skriver:

> Jag har gnome inställt på svenska, så jag vet inte vilken som är
> vilken, men den jag använe hette Modemlampor och hade ett par runda
> lampor. För att ställa in denna högerklickar du på den och väljer
> Egenskaper/Properties, skriv sedan in "pon tele2" istället för "pon"
> som anslutningskommando.
>
> Personligen föredrog jag också att stänga av inställningen "Bekräfta
> anslutningen" och sätta på "Visa anslutningstid och bandbredd".

Hej!
1. Det funkar inte om jag gör enligt ovan. Det som händer är att
det poppar upp ett fönster med frågan "Do you want to
connect?" Trycker jag på "Yes"-knappen händer inget mer :-(
Vart hamnar eventuella felmeddelanden?

2. Om jag kör igång Terminal och går in som "su" funkar "pon tele2"
och ikonen Modemlampor på panelen indikerar att uppkopplingen
funkar, liksom ljudet och lampskenet från själva modemet.

3. Kör jag från Terminal som "icke su" funkar det inte heller, utan
följande meddelande visas:

/usr/bin/pon: /usr/sbin/pppd: Permission denied
/usr/bin/pon: exec:  /usr/sbin/pppd: cannot execute:
 Permission denied

vilket man kanske kunde förväntat sig.

Har Potato 2.2r3 och är tacksam för alla eventuella tipps som kan
lösa mitt uppkopplingsproblem via GNOME!

Hälsningar
Hans-Olof