From: Stefan Alfredsson [mailto:stefan@alfredsson.org]
Sent: den 8 februari 2002 11:08
To: debian-user-swedish@lists.debian.org
Subject: Re: vi problem usage: [[

Quoting "Sandström, Mikael" <mikael.sandstrom@nordiska.com> [07 Feb-02
15:55]:
> Men när ja änvänder "L" så kan ja flytta mig till höger som med höger
> pilen.
>
> Skumt detta, någon som har en lösning på detta problem ?.

tips: skippa piltangenterna och använd hjkl istället :)
när man vant sig vid det så går det dels snabbare (man behöver inte flytta
handen till piltangenterna, utan kan ha kvar dom i "skrivposition"), samt
det är kompatibelt även om du kör olika terminalemuleringar eller telnet/ssh
som inte släpper igenom de kontrolltecken som piltangenterna använder sig av
:)

> jag kör:
>
> Version 1.79 (10/23/96) The CSRG, University of California, Berkeley.
> Default i Debian.

jag kan även rekommendera att installera "vim", så får du t.ex.
syntax-highlight när du programmerar eller skriver annan strukturerad text.

--
Stefan