Re: Att visa 8-bit-tecken i mutt?

> Jag håller precis på att lära mig mutt (vilket verkar vara ett
> trevligt tty-baserat mejlverktyg). Ett problem som jag stött på är att
> det verkar vara svårt att få mutt att visa 8-bitars-tecken (latin1)...

Jag har ett liknande problem. Svenska tecken fungerar perfekt i konsollen och alla program, inklusive mutt, bortsett från mail med "us-ascii" som charset. Först trodde jag att "us-ascii"-mail inte kunde innehålla svenska tecken, men om man sparar mailet som en fil och läser med less så funkar det. Om jag använder det webb-baserade gränsnittet till mitt mailkonto så funkar det också. Mailen det rör sig om är skickade från hotmail-addresser, så det rör sig inte om några enstaka undantagsfall. Kan man få mutt att använda latin1 även när den visar us-ascii-mail, och är detta i så fall en bra lösning?

PS.
Någon påpekade förut att jag borde lägga in radbrytningar i mina mail. Hur fixar man detta? Jag använder mutt med xemacs som $EDITOR för att skicka mail. Det är ju knappast rimligt att sitta och slå ENTER själv varje gång man närmar sig slutet av raden. Om man kunde få emacs att bete sig som t.ex. notepad (dvs radbrytningar läggs in och flyttas automatiskt när man skriver och ändrar i det man skrivit tidigare) vore det bra.