Att visa 8-bit-tecken i mutt?

Hejsan på er.

Jag håller precis på att lära mig mutt (vilket verkar vara ett
trevligt tty-baserat mejlverktyg). Ett problem som jag stött på är att
det verkar vara svårt att få mutt att visa 8-bitars-tecken (latin1)...

Jag antar att min konsol är ok, jag kan tex skriva och läsa
latin1-tecken korrekt här i emacs (som är min editor för mutt).

Om jag tittar på min mejlfil (/var/mail/chj) med less
(LESSCHARSET=latoin1) så visas tecknen riktigt.

Om jag använder mailx så får jag se det hela fast med ? där det är
latin1... Om jag sätter PAGER=less samt LESSCHARSET=laton1 funkar det
med mailx...

Men, när jag kör mutt ser jag bara \345 etc, dvs binära
representationen av latin1 som jag förstår det.

Nu till min fråga... hur fixar jag detta?

Tack på förhand,

/ChJ