Ersättare till xv?

(Jag har just postat detta i se.dator.sys.unix, därav formuleringssättet.)

Jag undrar om det finns någon bra ersättare till xv som bildvisare?

Jag letar efter ett program som kan visa ett stort antal olika format,
går fort att ladda (mao inte sådana som vill läsa in hela kataloger
och indexera och ha sig), bara visar de filer som anges på
kommandoraden och som kan visa en lista på de bilderna så man kan
välja att titta på dem i vilken ordning som helst. (Gärna med
next/previous-knappar också.) Om man dessutom kan spara filerna i en
massa format också så är det ett plus men inte ett krav.

Jag använder mig inte av xvs funktioner för att manipulera bilderna
(jag använder Gimp till det).

Jag kan inte bestämma mig för om xli/xloadimage är lite för enkla/inte
tillräckligt avancerade för min smak. Jag saknar framförallt listan
jag talade om.

Det är ett stort plus om programmet finns som paket till Debian
GNU/Linux. (Orsaken till att lämna xv är att det inte har varit
tillgängligt på länge som Debianpaket - varför vet jag inte - så jag
har mina funderingar på att ta bort det om jag hittar något bättre.)

--
(          www.dtek.chalmers.se/~d4jonas/         !     Wei Wu Wei     )
(        Meaning of U2 Lyrics, Roleplaying        !  To Do Without Do  )