Re: debian möte i Stockholm 30:e dec på kvällen

On 7 Jan 2002, Mikael Andersson wrote:

> Gimp brukar gå att resiza saker med. Om dom inte är alldeles för många och
> för stora så kan jag nog lägga dom på min server på stand.

Suveränt för bildomvandlingar är 'convert'-kommandot (finns i
imagemagick-paketet):

convert -interlace line -geometry 800x600 orginal.jpg lagom.jpg

Det extra '-interlace line' gör att bilden kommer snabbt i grov
upplösning och förfinas därefter mer och mer (progressive jpeg).
Fast fungerar bara när man bläddrar med Netscape tror jag, kanske
senaste IE, har ej provat...

Bra option också: '-quality 90' om man tycker standardvärdet 75
är för dåligt...

/Thomas, från Göteborg