Re: Hur konfigurera mail?

On Thu, Dec 27, 2001 at 02:32:41PM +0100, Mikael Bergman wrote:

> Lokalt hemmanätverk med blandad miljö av Debian- och Windowsmaskiner. En
> Debianmaskin som gateway till Telia ADSL. Använder DynDNS.org som DNS
> för min dynamiska subdomän mbn.homeip.net.

Jag hade precis denna lösningen i min förra lägenhet. Fetchmail
hämtade mailen, lade det på den gatewayen, där jag läste det med hjälp
av IMAP.

Du verkar redan ha kommit på hur du vill ha saker och ting, men;

- Fetchmail. Perfekt för att hämta mail från olika brevlådor till
	olika konton på en lokal server. Körde detta för både flickvännen
	och mig själv. Kör 'fetchmailconf' och kolla in multidrop. Det
	brukar dock behövas lite manuell handpåläggning efter att
	fetchmailconf gjort skalet till dig.
- Exim. Den mailserver jag personliger tycker om. Men det är ett rätt
	inflammerat ämne och alla tycker olika.
- IMAP. Körde uw-imapd på min burk med en ssl-wrapper. Kollade precis
	debian paketen och såg att det fanns något som hette uw-imapd-ssl,
	kolla in det om du vill ha ssl support.

Det enda problemet jag hade var att olika klienter uppförde sig olika.
De hanterade Inbox/Deleted/Trash på olika sätt beroende på vilken
klient de var. Outlook klienten kunde driva en till vansinne beroende
på vilket språk som var inställt på vilken dator.

Numera ssh:ar jag in till mailservern och läser mail via mutt, enklare
så. :)

//Fredde