Re: Problem med installation

On Wed, 19 Dec 2001, Jonas "Jontas" Petersson wrote:

> Hejsan. Jag försäker installera Debain 2.2 r 4, udm66. Jag har
> lyckats skriva ut dom två diskarna (root och rescue), och jag
> kommer tills att den ska hitta cd skivan. Cd-romen spinner
> upp, och sen är det stopp.

Det låter som om det kan vara något fel på skivan. Men det är
svårt att gissa utan att ha några felmeddelanden. Får du några
felmeddelanden?

Prova att växla konsoll och kolla efter meddelanden från kärnan
och installationen, alt-f1 - f8 eller kanske ctrl-alt-f1 osv. På
en av konsollerna skriver kärnan ut sånt.

> Lite mer info: Jag har ett a-bit BP-6, och detta har 4 ide
> kanaler. 2 udma33 (som inte funkar), och två udma 66.

Om du har udma66-installationsdiskar är det väl inte rimligt
att det är det som är problemet, eller hur? Däremot skulle det
kunna vara dina trasiga ide-kanaler som får installationen att
låsa sig. Har du försökt slå av ide0 och ide1 i bios?

Jag har också en bp6:a, men har inte provat att installera mot
udma66-kanalerna direkt. Däremot kör jag min bootpartition på en
av udma66-kanalerna nu och det fungerar fint.

Som sagt. Några felmeddelanden skulle inte vara fel. =)

--
Fredrik Jonson
pt97fjo@student.bth.se