Internal FTP, www.

Hejsan!

Jag är helt ny när det gäller debian.

Har dock lyckats få upp en burk som jag tänkt ha som gateway för mitt interna nätverk. Allt fungerar bra och datorerna på det interna nätverket (2st win, 1st redhat) funkar fint. Nu vill jag dock kunna komma åt den interna linuxburken utifrån. De protokollen jag bryr mig om mest är FTP och WWW.

Jag började med att få FTP att fungera och jag har kommit så långt att jag kan connecta men om jag skriver 'ls' så kommer det inget. Min gissning, och nu gissar jag hejvilt, är att min debian burk inte tycker om den trafiken. Hur ställer man in så att debian accepterar detta? (jag är ingen hejare på ipchains)

Min portforward kod
/usr/sbin/ipmasqadm portfw -a -P tcp -L <Externt IP> 20 -R <Internt IP> 20 -p 20
/usr/sbin/ipmasqadm portfw -a -P tcp -L <Externt IP> 21 -R <Internt IP> 21 -p 21

Försökte att köra FTP'n på en port > 1024, men det funkade inte heller.

länkar, exempelfiler, .conf, vad som helst blir jag glad för.

// Daniel