From: Martin Berg [mailto:martin@default.nu]
Sent: Wednesday, December 12, 2001 5:08 PM
To: debian-user-swedish@lists.debian.org
Subject: Re: ipmasq problem

Du kanske har fått ordning på saker redan?
Jag är för mjuk i pannan för att kunna parsa hela ditt script men
följande ser lite knäppt ut:

>/sbin/ipchains --no-warnings -A forward -j MASQ -i eth0 -s
>192.168.1.1/255.255.255.0

Jag tycker det borde stå 192.168.1.0/24 istället (eller
192.168.1.0/255.255.255.0
men det kanske går med nätmask i dotted notation också?)

Vill du mjukstarta så räcker ip_forward=1 och MASQ-raden.
Det finns en skitfin howto på www.linux.org, howtos (inte mini-howtos).
Sök på ip-masq.

Har du satt DNS på din XP-hoj? Om inte så borde det väl vara 10.0.0.1
och 10.0.0.2 i vanlig Telia-ordning.
Ska du bara surfa räcker det med squid, ip-masq behövs inte då.

Hälsningar Martin