Re: hur skickar man filer?

Hej Anders,

Quoting Anders Holmberg <anders@canit.se> [11 Dec-01 15:30]:
> Hej!
> Om man bara vill skicka en fil från en mail-adress till en annan finns det
> ju lite  smartare sätt än att köra igång pine och hålla på.
> Jag har i alla fall för mig det.
> Vet någon om man med programmet mail kan skicka filer elle rmåste det vara
> ett mail också?

måste vara "inbakat" som ett mail ja. Men det går ju att göra enklare än
att starta pine, t.ex.

mutt user@host -a /some/file

så attachar du direkt.

Eller, så borde detta funka (men har ej testat det)

uudecode /some/file | mail user@host -s "spana in"

> Eller ska jag använda ty0 send-file eller något?

ja, sendfile kan du använda om den andra sidan kör en demon som kan
hantera SAFT protokollet (apt-get install sendfile och kolla docs'en)

> Hur gör man med kommandot mail för att skicka filer?

som attachments, eller uu-kodat som ovan.
Har man konto på flera maskiner brukar jag använda scp-kommandot
istället (ifall det är mansjälv som ska ha filen).

// Stefan

ps.
 Du får gärna använda lower-case i dina subjects...
ds.