Re: Ljud i Potato med Linux 2.2.19

Hej Mikael!

Det ser nu ut som att jag börjar få ihop info så att jag börjar förstå men
jag har fortfarande några följdfrågor;

Behövdes det inte kompileras något för ALSA eller var det samma som för OSS?

I min Potato finns inte katalogen /etc/alsa och då följaktligen inte heller
/etc/alsa/modutils/1.0. Jag gissar att 1.0 är en fil med det textinnehåll
du skrev, men vad skall det vara för rättigheter på de två katalogerna som
saknas och på filen?

Tack på förhand!

 ----- Den 7:e december 2001 skrev Mikael Hedin följande; -----

Magnus Sandberg <mem@stacken.kth.se> writes:

Välj antingen OSS eller ALSA.

>  - Kompilera kärnan med följande moduler för att SB Live! skall fungera
>    fullt ut: (lista med moduler och parametrar)
OSS:
Välj:
<m> för emu10k1 (under Sound) (inga parametrar)
OBS: detta ger ingen synth /dev/sequencer),  men det behövs oftast inte.
Lägg till emu10k1 i /etc/modules (laddas vid bootning) eller kör
"modprobe emu10k1" när du vill ha ljud (t.ex. nu).

>  - Konfigurera ALSA på följande vis:
ALSA:
Har följande i /etc/alsa/modutils/1.0:

alias char-major-116 snd
alias snd-card-0 snd-card-emu10k1
alias char-major-14 soundcore
alias sound-slot-0 snd-card-0
alias sound-service-0-0 snd-mixer-oss
alias sound-service-0-1 snd-seq-oss
alias sound-service-0-3 snd-pcm-oss
alias sound-service-0-8 snd-seq-oss
alias sound-service-0-12 snd-pcm-oss
options snd snd_major=116 snd_cards_limit=1 snd_device_mode=0660
snd_device_gid=29 snd_device_uid=0
post-install snd-card-emu10k1 modprobe snd-synth-emu10k1
post-install snd-synth-emu10k1 sfxload 8mbgmsfx

(kör alltid update-modules efter att du ändrat i den filen)

Och kör sedan "/etc/init.d/alsa start" och hoppas.
>  - Aktivera ESD (om det nu är så att man skall ha ESD i Gnome)
Eller låt bli.  (Starta genom att välja starta ljudserver under
ljudmenyn i konfigureringstjafset.)