Re: Ljud i Potato med Linux 2.2.19

Hej Pelle!

För att jag skall förstå detta fullt ut tror jag att någon får förklara de
olika "nivåerna" när det gäller drivrutiner för ljud.

Om jag förstår dig rätt så är ESD ett "klister" närmast applikationerna för
att de skall kunna dela hårdvara samtidigt.

Men vart passar ALSA och OSS in då? Är de mellan kärnan och hårdvaran eller
mellan kärnan och applikationerna (inkl ESD)?

Men om jag skall kompilera moduler i kärnan vad gör då ASLA för nytta, är
inte rutinerna i Linux-distributionen OSSLite eller något sådant? Och när
vi väl kommer  till att kompilera kärna kanske någon kan tala om exakt
vilka moduler som skall vara till mitt kort? Är det Yamaha OPL osv? Eller
vilka delar behövs för att dra nytta av alla delar på ljudkortet?

 ----- Den 3:e december 2001 skrev Pelle Nilsson följande; -----

Både ALSA och OSS kräver att du kompilerat drivrutinen för ljudkortet i
kärnan (eller som en module). Åtminstone i den version av kärnan som jag
använder (2.4.7) så finns stöd för Creative SB Live! 1024 (EMU10k1), titta
om den finns i din version. ESD/Esound är ingen ljuddrivrutin i sig själv
utan kräver att man har antingen ALSA eller OSS installerat (syftet med ESD
är att flera program ska kunna spela upp ljud samtidigt: programmen skickar
ljudet till ESD som mixar ihop ljuden och skickar det vidare till
ljuddrivrutinen). Jag tror inte att du ska behöva några fler deb-paket.

/Pelle