Re: hur hålla ett system up-to-date?

torsdagen den 29 november 2001 10.25 skrev Tomas Sanchez Romani:
> Hej!
>
> Jag sitter med en modem uppkopplad burk, och har bara möjlighet att använda
> debian från CD (om det inte gäller mindre nerladdningar förståss).
>
> Det är rätt ofta som jag skulle vilja uppgradera någon enstaka del av
> systemet (ex PHP) men jag förstår inte riktigt hur jag ska göra.
>
> alt1. ladda ner från 'unstable' -> att jag måste uppgradera massor,
> beroende på dependencies

Om du kör woody (testing) borde packet mängden vara mindre. Vet dock inte hur
mycke mindre, men paketen innehåller mindre buggar ifall. Woody finns att
hämta hem och bränna på en CD (inofficel). Om du känner någon med cd-brännare
och bredband kan det vara en bra start....

http://ftp.fsn.hu/pub/CDROM-Images/debian-unofficial/MIRRORS

> alt2. ladda ner källkoden och kompilera själv -> ja, vad leder det till,
> 'vet' systemet om att uppgraderingen har ägt rum? känner sig systemet
> inkonsistent? (hur som helst så blir det massor av jobb och förmodligen i
> slutändan fel).

Om du skall kompilera ifrån källkod och ditt syfte är att få samma program
som finns i unstable/testing är det oftast bättre att skapa sitt eget debian
paket och installera det (på så sätt känner systemet till uppdateringen).
Leta upp det paket du vill kompilera och hämta hem källkoden ifrån
http://www.debian.org/distrib/packages (alla tre filer .tar.gz , .diff och
.dsc). Använd dpkg-source för att packa upp och dpkg-buildpackage (alt.
debuild eller "./debian/rules binary" i uppakade källkoden) för att kompilera.

Dock vet jag inte hur bra det kommer att gå p.g.a. dom ändringar som finns
mellan potato och woody/sid.

> När jag först läste om 'package pools' trodde jag att det innebar att
> väldefinierade delar av paket-arkivet skulle kunne uppgraderas nästan
> oberoende av andra delar. Men så verkar det inte vara, eller?

Tanken var så, men ser inte ut att ha blivit så ... kanske blir bättre nu när
woody släpps ?!?

MvH
	Martin