Re: hur hålla ett system up-to-date?

On Thu, 29 Nov 2001, Tomas Sanchez Romani wrote:

> Hej!
>
> Jag sitter med en modem uppkopplad burk, och har bara möjlighet att använda
> debian från CD (om det inte gäller mindre nerladdningar förståss).
>
> Det är rätt ofta som jag skulle vilja uppgradera någon enstaka del av
> systemet (ex PHP) men jag förstår inte riktigt hur jag ska göra.
>
> alt1. ladda ner från 'unstable' -> att jag måste uppgradera massor, beroende
> på dependencies
> alt2. ladda ner källkoden och kompilera själv -> ja, vad leder det till,
> 'vet' systemet om att uppgraderingen har ägt rum? känner sig systemet
> [...]

Jag vet inte vad du menar med att ladda ned källkoden. Men jag brukar
lägga in en rad med deb-src pekandes på unstable och sedan köra apt-get
source "paket"; dpkg-buildpackage. På så vis bygger man mot sina egna
libbar och får inte beroenden till konstiga libbar i unstable.

Detta funkade bra att göra på några paket när jag körde potato
(stable) för några månader sen. Det kan hända att byggberoenden har
tillkommit på senare tid så att det inte längre är praktiskt.

Fördelen med detta förfarande framför att kompilera från tgz är att man
får ett "riktigt" paket att installera och att beroendena blir mot de
libbar och annat som man redan har installerat.

[... package tools har jag inte kikat på ...]

Mvh /Anders
--
http://hem.passagen.se/aen/index.html              +46 (0)8 733 31 46
anders@umunet.org  www.umunet.org -- because uucp is becoming extinct