hur hålla ett system up-to-date?

Hej!

Jag sitter med en modem uppkopplad burk, och har bara möjlighet att använda
debian från CD (om det inte gäller mindre nerladdningar förståss).

Det är rätt ofta som jag skulle vilja uppgradera någon enstaka del av
systemet (ex PHP) men jag förstår inte riktigt hur jag ska göra.

alt1. ladda ner från 'unstable' -> att jag måste uppgradera massor, beroende
på dependencies
alt2. ladda ner källkoden och kompilera själv -> ja, vad leder det till,
'vet' systemet om att uppgraderingen har ägt rum? känner sig systemet
inkonsistent? (hur som helst så blir det massor av jobb och förmodligen i
slutändan fel).

När jag först läste om 'package pools' trodde jag att det innebar att
väldefinierade delar av paket-arkivet skulle kunne uppgraderas nästan
oberoende av andra delar. Men så verkar det inte vara, eller?

Kommentarer är välkommet på båda grejerna, men det är framförallt det första
jag vill ha reda på.

mvh, tomas