Re: License-undran

Den/de som skrivit ett program får själv välja under vilken/vika licens
hon/han låter andra kopiera det. Det går också att byta licens när som helst.

Det betyder ex. att jag samtidigt kan släppa ett program under GPL och
samtidigt sälja den till Stora Bolaget för att användas i deras Hemliga
Operativsystem under helt andra villkor. Om jag däremot har baserat mitt
program på någon annans, måste jag naturligvis få tillstånd från dem först.

Om jag däremot har släppt ett program under GPL, och sen vill sälja en
senare version under en icke-fri licens, får folk fortfarande använda
valfri GPL-version och förbättra den. Anledningen är att det står något i
GPL om att författaren kan återkalla licensen godtyckligt.

Om du inte skrivit ett program, är ofta det enda som ger dig rätt att
ladda ner/använda/modifiera/sprida vidare osv. licensen. Många licenser
innehåller också en rad om att du som fått ta del av programmet via
licensen inte får byta licens. (Står det inte är det ändå inte tillåtet.)

Här finns en skillnad mellan :

1. Copyleft (typ GPL)

Du får göra nästan vad som helst med programmet, så länge alla som du
skickar modifierade versioner till också får samma rättigheter och källkod
för hela verket, inklusive dina förbättringar.

2. Övrig fri programvara

Du får göra nästan vad som hest (inte påstå att du skrivit det), inklusive
att själv distribuera programmet under en icke-fri licens (under vissa villkor).

Läs gärna vidare på http://www.gnu.org/

Hoppas detta förklarar lite!
/Per Eric
--