License-undran

Hej,

(Det här är formodligen fel ställe att posta till, om du vet ett bättre, säg
till eller vidarebefodra. tack)

Jag är inte så insatt i licensierings-delen av GNU/Linux, men en sak som jag
tror att jag förstår är att man inte får ta någons GPL'ade (eller
motsvarande) kod och distribuera den med en annan licens.

Men hur kommer det sig då att projekt kan byta licens (ex php, där php3
anses fritt (allt enligt gnu.org) men php4 inte gör det)?

Jag menar om jag utvecklar ett program och släpper det i GPL - så har väl
jag exakt samma rättig-/skyldigheter som alla andra, eller?

en smått förvirrad, tomas